Legea drepturilor de autor
Posted: Tue Nov 25, 2008 6:03 pm
Modificarea si completarea Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe
Prin Ordonanta de urgenta nr. 123 din 01/09/2005 Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 843 din 19/09/2005 pentru modificarea si completarea Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe
Având în vedere angajamentele României în cadrul calendarului de masuri pentru integrarea în Uniunea Europeana, pentru transpunerea în dreptul intern a acquis-ului comunitar privind respectarea dreptului de proprietate intelectuala, în scopul eliminarii blocajelor constatate pe parcursul aplicarii Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare, în vederea întaririi capacitatii administrative a Oficiului Român pentru Drepturile de Autor prin stabilirea unei structuri organizatorice corespunzatoare si pentru desfasurarea în bune conditii a activitatii în domeniu, aceste elemente vizând interesul public si reprezentând situatii extraordinare si de urgenta, în temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia României, republicata,
Guvernul României adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. I. - Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 60 din 26 martie 1996, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Partea introductiva a articolului 7 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 7. - Constituie obiect al dreptului de autor operele originale de creatie intelectuala în domeniul literar, artistic sau stiintific, oricare ar fi modalitatea de creatie, modul sau forma de exprimare si independent de valoarea si destinatia lor, cum sunt:".
2. La articolul 7, litera j) se abroga.
3. La articolul 13, litera a) va avea urmatorul cuprins:
"a) reproducerea operei;".
4. Articolul 14 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 14. - Prin reproducere, în sensul prezentei legi, se întelege realizarea integrala sau partiala a uneia ori a mai multor copii ale unei opere, direct sau indirect, temporar ori permanent, prin orice mijloc si sub orice forma, inclusiv realizarea oricarei înregistrari sonore sau audiovizuale a unei opere, precum si stocarea permanenta ori temporara a acesteia cu mijloace electronice."
5. Alineatul (3) al articolului 144 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Remuneratia echitabila prevazuta la alin. (2) nu se datoreaza, în cazul în care împrumutul este realizat prin bibliotecile institutiilor de învatamânt cu acces gratuit."
6. La articolul 144, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu urmatorul cuprins:
"(5) Dreptul de împrumut nu se epuizeaza odata cu prima vânzare sau cu primul transfer de drept de proprietate asupra originalului ori copiilor unei opere pe piata, efectuat de titularul de drepturi sau cu consimtamântul acestuia."
7. Articolul 145 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 145. - Dispozitiile prezentei legi privind închirierea si împrumutul nu se aplica:
a) constructiilor rezultate din proiecte arhitecturale;
b) originalelor sau copiilor operelor de design ori de arta aplicata produselor destinate unei utilizari practice;
c) originalelor sau copiilor operelor, în scopul comunicarii publice ori pentru a caror utilizare exista un contract;
d) lucrarilor de referinta pentru consultare imediata sau pentru împrumut între institutii;
e) operelor create de autor în cadrul contractului individual de munca, daca acestea sunt utilizate de catre cel care a angajat autorul, în cadrul activitatii obisnuite."
8. Alineatul (1) al articolului 15 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 15. - (1) Se considera comunicare publica orice comunicare a unei opere, direct sau prin orice mijloace tehnice, facuta într-un loc deschis publicului sau în orice loc în care se aduna un numar de persoane care depaseste cercul normal al membrilor unei familii si al cunostintelor acesteia, inclusiv reprezentarea scenica, recitarea sau orice alta modalitate publica de executie ori de prezentare directa a operei, expunerea publica a operelor de arta plastica, de arta aplicata, fotografica si de arhitectura, proiectia publica a operelor cinematografice si a altor opere audiovizuale, inclusiv a operelor de arta digitala, prezentarea într-un loc public, prin intermediul înregistrarilor sonore sau audiovizuale, precum si prezentarea într-un loc public, prin intermediul oricaror mijloace, a unei opere radiodifuzate. De asemenea, se considera publica orice comunicare a unei opere, prin mijloace cu fir sau fara fir, prin punerea la dispozitie publicului, inclusiv prin Internet sau alte retele de calculatoare, astfel încât oricare dintre membrii publicului sa poata avea acces din orice loc sau în orice moment ales în mod individual."
9. Articolul 151 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 151. - În sensul prezentei legi, prin radiodifuzare se întelege:
a) emiterea unei opere de catre un organism de radiodifuziune sau de televiziune, prin orice mijloc ce serveste la propagarea fara fir a semnelor, sunetelor sau imaginilor ori a reprezentarii acestora, inclusiv comunicarea publica prin satelit, în scopul receptionarii de catre public;
b) transmiterea unei opere sau a reprezentarii acesteia, prin fir, prin cablu, prin fibra optica sau prin orice alt procedeu similar, cu exceptia retelelor de calculatoare, în scopul receptionarii de catre public."
10. La alineatul (2) al articolului 33, litera e) va avea urmatorul cuprins:
"e) de opere, în cazul utilizarii de natura necomerciala în beneficiul persoanelor cu handicap, care sunt direct legate de acel handicap si în limita ceruta de handicapul respectiv."
11. Alineatul (3) al articolului 33 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Sunt exceptate de la dreptul de reproducere, în conditiile prevazute la alin. (1), actele provizorii de reproducere care sunt tranzitorii sau accesorii si constituie o parte integranta si esentiala a unui proces tehnic si al caror scop unic este sa permita transmiterea, în cadrul unei retele între terti, de catre un intermediar, sau utilizarea licita a unei opere ori a altui obiect protejat si care nu au o semnificatie economica de sine statatoare."
12. Articolul 34 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 34. - (1) Nu constituie o încalcare a dreptului de autor, în sensul prezentei legi, reproducerea unei opere, cu exceptia partiturilor muzicale, fara consimtamântul autorului, pentru uz personal sau pentru cercul normal al unei familii, cu conditia ca opera sa fi fost adusa anterior la cunostinta publica, iar reproducerea sa nu contravina utilizarii normale a operei si sa nu îl prejudicieze pe autor ori pe titularul drepturilor de utilizare.
(2) Pentru suporturile pe care se pot realiza înregistrari sonore sau audiovizuale ori pe care se pot realiza reproduceri ale operelor exprimate grafic, precum si pentru aparatele ce permit realizarea de copii, în situatia prevazuta la alin. (1), se va plati o remuneratie compensatorie stabilita prin negociere, conform prevederilor prezentei legi."
13. Articolul 37 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 37. - (1) În scopul de a testa functionarea produselor la momentul fabricarii sau vânzarii, societatile comerciale care produc ori vând înregistrari sonore sau audiovizuale, echipament pentru reproducerea ori comunicarea publica a acestora, precum si echipament pentru receptarea de emisiuni de radio si de televiziune pot reproduce si prezenta extrase din opere, cu conditia ca aceste operatiuni sa fie reduse la dimensiunile necesare testarii.
(2) Pentru supravegherea utilizarii repertoriului propriu de catre terti organismele de gestiune colectiva pot monitoriza prin orice mijloace activitatea utilizatorilor, fara autorizarea acestora si fara plata, putând solicita în acest scop si informatii de interes public detinute, potrivit legii, de institutiile publice competente."
14. Alineatul (1) al articolului 38 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 38. - (1) Cesiunea dreptului de radiodifuzare a unei opere catre un organism de radiodifuziune sau de televiziune da dreptul acestuia sa înregistreze opera pentru nevoile propriilor emisiuni în scopul realizarii, o singura data, a radiodifuzarii autorizate. În cazul unei noi radiodifuzari a operei astfel înregistrate este necesara o noua autorizare din partea autorilor, în schimbul unei remuneratii care nu poate face obiectul unei renuntari. Daca în termen de 6 luni de la prima radiodifuzare nu se solicita aceasta autorizare, înregistrarea trebuie distrusa."
15. Alineatul (1) al articolului 41 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 41. - (1) Contractul de cesiune a drepturilor patrimoniale trebuie sa prevada drepturile patrimoniale transmise si sa mentioneze, pentru fiecare dintre acestea, modalitatile de utilizare, durata si întinderea cesiunii si remuneratia titularului dreptului de autor. Absenta oricareia dintre aceste prevederi da dreptul partii interesate de a cere anularea contractului."
16. Alineatul (5) al articolului 56 va avea urmatorul cuprins:
"(5) În cazul în care editorul intentioneaza sa distruga copiile operei, ramase în stoc dupa o perioada de 2 ani de la data publicarii, si daca în contract nu se prevede o alta perioada, acesta este obligat sa le ofere mai întâi autorului la pretul pe care l-ar fi obtinut prin vânzarea ca deseuri."
17. La articolul 65, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmatorul cuprins:
"(3) Pentru realizarea unei opere audiovizuale, forma scrisa a contractului dintre producator si autorul principal este obligatorie."
18. Articolul 66 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 66. - Sunt autori ai operei audiovizuale, în conditiile prevazute la art. 5, regizorul sau realizatorul, autorul adaptarii, autorul scenariului, autorul dialogului, autorul muzicii special create pentru opera audiovizuala si autorul grafic pentru operele de animatie sau al secventelor de animatie, când acestea din urma reprezinta o parte importanta a operei. În contractul dintre producatorul si regizorul sau realizatorul operei partile pot conveni sa fie inclusi ca autori ai operei audiovizuale si alti creatori care au contribuit substantial la crearea acesteia."
19. Alineatul (1) al articolului 70 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 70. - (1) Prin contractele încheiate între autorii operei audiovizuale si producator, în lipsa unei clauze contrare, se prezuma ca acestia, cu exceptia autorilor muzicii special create, îi cedeaza producatorului drepturile exclusive privind utilizarea operei în ansamblul sau, prevazute la art. 13, precum si dreptul de a autoriza dublarea si subtitrarea, în schimbul unei remuneratii echitabile."
20. La articolul 73, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu urmatorul cuprins:
"(2) Prima vânzare a unei copii a unui program pentru calculator pe piata interna de catre titularul drepturilor sau cu consimtamântul acestuia epuizeaza dreptul exclusiv de autorizare a distribuirii acestei copii pe piata interna."
21. La alineatul (1) al articolului 98, literele b) si g) vor avea urmatorul cuprins:
"b) reproducerea interpretarii sau a executiei fixate;
g) radiodifuzarea si comunicarea publica a interpretarii sau a executiei sale, în afara cazului în care interpretarea ori executia a fost deja fixata sau radiodifuzata ori realizata pe baza unei fixari, caz în care are dreptul numai la remuneratie echitabila;"
22. Alineatele (2) si (3) ale articolului 98 vor avea urmatorul cuprins:
"(2) În sensul prezentei legi, se considera fixare incorporarea sunetelor, imaginilor ori a sunetelor si imaginilor sau a reprezentarii digitale a acestora, într-un suport care permite perceperea, reproducerea ori comunicarea publica, cu ajutorul unui dispozitiv.
(3) Remuneratia echitabila prevazuta la alin. (1) lit. g) se stabileste si se colecteaza conform procedurii prevazute la art. 131, 1311, 1312 si 133."
23. La articolul 98, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu urmatorul cuprins:
"(4) Definitiile prevazute la art. 14, 141, 142, 143, 144, art. 15 alin. (1), art. 151 si 152 se aplica în mod corespunzator si drepturilor prevazute la alin. (1)."
24. Articolul 102 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 102. - (1) Durata drepturilor patrimoniale ale artistilor interpreti sau executanti este de 50 de ani de la data interpretarii sau executiei. Totusi, daca fixarea interpretarii sau executiei în decursul acestei perioade face obiectul unei publicari licite sau al unei comunicari publice licite, durata drepturilor este de 50 de ani de la data la care a avut loc pentru prima oara oricare dintre acestea.
(2) Durata prevazuta la alin. (1) se calculeaza începând cu data de 1 ianuarie a anului urmator faptului generator de drepturi."
25. Alineatul (1) al articolului 103 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 103. - (1) Se considera înregistrare sonora sau fonograma, în sensul prezentei legi, fixarea sunetelor provenite dintr-o interpretare ori executie sau a altor sunete ori a reprezentarii digitale ale acestor sunete, alta decât sub forma unei fixari incorporate într-o opera cinematografica sau în alta opera audiovizuala."
26. La alineatul (1) al articolului 105, litera f) va avea urmatorul cuprins:
"f) radiodifuzarea si comunicarea publica a propriilor înregistrari sonore, cu exceptia celor publicate în scop comercial, caz în care are dreptul la remuneratie echitabila;".
27. Articolul 106 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 106. - (1) Durata drepturilor patrimoniale ale producatorilor de înregistrari sonore este de 50 de ani de la data primei fixari. Totusi, daca înregistrarea în decursul acestei perioade face obiectul unei publicari licite sau al unei comunicari publice licite, durata drepturilor este de 50 de ani de la data la care a avut loc pentru prima oara oricare dintre acestea.
(2) Durata prevazuta la alin. (1) se calculeaza începând cu data de 1 ianuarie a anului urmator faptului generator de drepturi."
28. Articolul 1064 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1064. - (1) Durata drepturilor patrimoniale ale producatorilor de înregistrari audiovizuale este de 50 de ani de la data primei fixari. Totusi, daca înregistrarea în decursul acestei perioade face obiectul unei publicari sau al unei comunicari publice licite, durata drepturilor este de 50 de ani de la data la care a avut loc pentru prima oara oricare dintre acestea.
(2) Durata prevazuta la alin. (1) se calculeaza începând cu data de 1 ianuarie a anului urmator faptului generator de drepturi."
29. Articolul 107 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 107. - (1) Autorii operelor susceptibile de a fi reproduse prin înregistrari sonore sau audiovizuale pe orice tip de suport, precum si cei ai operelor susceptibile de a fi reproduse pe hârtie, direct ori indirect, în conditiile prevazute la art. 34 alin. (1), au dreptul, împreuna cu editorii, producatorii si cu artistii interpreti sau executanti, dupa caz, la o remuneratie compensatorie pentru copia privata, conform art. 34 alin. (2). Dreptul la remuneratia compensatorie pentru copia privata nu poate face obiectul unei renuntari din partea beneficiarilor.
(2) Remuneratia compensatorie pentru copia privata se plateste de catre fabricantii si importatorii de suporturi sau aparate, prevazute la art. 34 alin. (2), indiferent daca procedeul folosit este unul analog sau digital.
(3) Importatorii si fabricantii de suporturi si aparate, prevazute la art. 34 alin. (2), sunt obligati sa se înscrie la Oficiul Român pentru Drepturile de Autor, în Registrul National al Copiei Private, si pot desfasura activitatile respective de import sau de productie numai dupa obtinerea de la Oficiul Român pentru Drepturile de Autor a certificatului de înregistrare. Acest certificat se elibereaza de Oficiul Român pentru Drepturile de Autor pe baza dovezilor privind obiectul de activitate declarat legal si a certificatului unic de înregistrare la registrul comertului, în termen de 5 zile de la depunerea acestora.
(4) Lista suporturilor si a aparatelor pentru care se datoreaza remuneratia compensatorie pentru copia privata, precum si cuantumul acestei remuneratii se negociaza din 2 în 2 ani, în cadrul unor comisii constituite din:
a) câte un reprezentant al principalelor organisme de gestiune colectiva, care functioneaza pentru câte o categorie de drepturi, pe de o parte;
b) câte un reprezentant al principalelor structuri asociative mandatate de fabricantii si importatorii de suporturi si de aparate, numit dintre acestea, si câte un reprezentant al primilor 3 fabricanti si importatori de suporturi si de aparate majori, stabiliti pe baza cifrei de afaceri si a cotei de piata din domeniul respectiv, cu conditia ca acestea sa fie declarate la Oficiul Român pentru Drepturile de Autor pe propria raspundere, pe de alta parte.
(5) În vederea initierii negocierilor potrivit procedurilor prevazute la art. 131 alin. (2)-(4), organismele de gestiune colectiva sau structurile asociative ale fabricantilor si importatorilor de suporturi si de aparate vor depune la Oficiul Român pentru Drepturile de Autor o cerere continând lista suporturilor si aparatelor, precum si cuantumurile remuneratiilor ce urmeaza a fi negociate. Metodologiile se elaboreaza în mod distinct pentru aparatele si suporturile din domeniul sonor si audiovizual si pentru aparatele si suporturile din domeniul grafic si se negociaza în doua comisii.
(6) Remuneratiile negociate de parti pot fi procentuale sau forfetare si sunt datorate pentru aparatele si suporturile prevazute la art. 34 alin. (2), inclusiv pentru coli de hârtie pentru copiator format A4 si suporturi digitale.
(7) Remuneratia compensatorie pentru copia privata se calculeaza la valoarea în vama, în cazul importurilor si, respectiv, la valoarea facturata fara TVA, în cazul fabricantilor. Remuneratia este scadenta la data de 25 a lunii urmatoare efectuarii importului, respectiv facturarii de catre fabricanti.
(8) Negocierile pentru stabilirea cuantumului remuneratiei compensatorii si a listei aparatelor si suporturilor pentru care se datoreaza aceasta remuneratie se convoaca de Oficiul Român pentru Drepturile de Autor si se desfasoara potrivit procedurilor prevazute la art. 1312."
30. Articolul 1071 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1071. - Remuneratia compensatorie pentru copia privata se colecteaza de catre un organism de gestiune colector unic pentru operele reproduse dupa înregistrari sonore si audiovizuale si de catre un alt organism de gestiune colector unic pentru operele reproduse de pe hârtie, în conditiile prevazute la art. 133 alin. (6)-(8). Cele doua organisme de gestiune colectiva, cu atributii de colector unic, sunt desemnate prin votul majoritatii organismelor de gestiune colectiva beneficiare, la prima convocare, sau prin votul majoritatii celor prezenti, la a doua convocare. Organismele de gestiune colectiva desemnate prin vot vor depune la Oficiul Român pentru Drepturile de Autor procesul-verbal prin care au fost desemnate. În termen de 5 zile lucratoare de la data depunerii, Oficiul Român pentru Drepturile de Autor va numi colectorul unic prin decizie a directorului general, care se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I."
31. La alineatul (1) al articolului 1072, litera c) va avea urmatorul cuprins:
"c) în cazul copiilor înregistrate, prin procedeu analogic, pe hârtie, remuneratia se împarte în mod egal între autori si editori. Sumele cuvenite editorilor se repartizeaza acestora numai prin asociatiile de editori, pe baza unui protocol încheiat între acestea, continând criteriile de repartitie si procentele cuvenite fiecarei asociatii. Pot participa la negocierea protocolului de repartizare numai asociatiile de editori care îndeplinesc conditiile stabilite prin decizia directorului general al Oficiului Român pentru Drepturile de Autor;".
32. Alineatul (2) al articolului 1072 se abroga.
33. Articolul 112 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 112. - Dispozitiile privind limitele exercitarii drepturilor prevazute la art. 33-38 se aplica în mod corespunzator si titularilor de drepturi conexe dreptului de autor."
34. La articolul 113, litera b) va avea urmatorul cuprins:
"b) reproducerea integrala sau partiala, directa ori indirecta, temporara sau permanenta, prin orice mijloc si sub orice forma, a propriilor emisiuni si servicii de programe de radiodifuziune sau de televiziune fixate pe orice fel de suport, indiferent daca au fost transmise prin fir ori fara fir, inclusiv prin cablu sau satelit;".
35. La articolul 117, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmatorul cuprins:
"(3) În sensul prezentei legi, prin satelit se întelege orice satelit care opereaza pe benzi de frecventa rezervate, conform legislatiei privind telecomunicatiile, pentru radiodifuzarea semnalelor în scopul receptionarii de catre public sau pentru comunicarea individuala privata. În acest din urma caz este totusi necesar ca receptia individuala sa se poata face în conditii comparabile celor din primul caz."
36. Articolul 118 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 118. - (1) În cazul în care semnalele purtatoare de emisiuni sau de servicii de programe sunt difuzate sub o forma codificata, introducerea lor în lantul de comunicare este considerata comunicare publica, daca dispozitivul de decodificare a emisiunii este pus la dispozitie publicului de organismul respectiv sau cu consimtamântul sau.
(2) Responsabilitatea comunicarii publice, în cazul în care semnalele purtatoare sunt transmise de un organism situat în afara României sau într-un stat care nu este membru al Uniunii Europene si care nu asigura nivelul de protectie prevazut de prezenta lege, este asigurata astfel:
a) daca semnalele sunt transmise satelitului prin intermediul unei statii de legatura ascensionala, responsabilitatea revine persoanei care, situate pe teritoriul României sau al unui stat membru al Uniunii Europene, utilizeaza statia;
b) daca nu se apeleaza la o statie de legatura ascensionala, dar comunicarea catre public a fost autorizata de un organism cu sediul principal în România sau pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, responsabilitatea revine organismului care a autorizat-o."
37. Alineatul (2) al articolului 119 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Contractul-cadru încheiat între un organism de gestiune colectiva si un organism de radiodifuziune sau de televiziune, pentru comunicarea publica prin satelit a unei categorii de opere apartinând unui anumit domeniu, îsi poate produce efectele extinse si fata de titularii de drepturi care nu sunt reprezentati de organismele de gestiune colectiva, daca aceasta comunicare catre public prin satelit are loc simultan cu radiodifuzarea terestra efectuata de catre acelasi organism emitator. Titularul de drepturi nereprezentat are posibilitatea în orice moment sa înlature producerea efectelor extinse ale contractului-cadru, printr-un contract individual sau colectiv."
38. Alineatele (1)-(4) ale articolului 121 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 121. - (1) Titularii drepturilor de autor sau ai drepturilor conexe îsi pot exercita drepturile lor pentru autorizarea sau interzicerea retransmisiei prin cablu numai prin intermediul unui organism de gestiune colectiva.
(2) Cuantumul remuneratiei privind drepturile de autor si drepturile conexe pentru retransmiterea prin cablu se stabileste prin metodologii negociate între organismele de gestiune colectiva a drepturilor de autor si a drepturilor conexe si structurile asociative ale distribuitorilor prin cablu, potrivit procedurilor prevazute la art. 131, 1311 si 1312.
(3) În cazul în care partile nu pot stabili metodologii prin negociere, înainte de initierea procedurii de arbitraj prevazute de art. 1312 alin. (3) acestea pot conveni sa recurga la o procedura de mediere facultativa. Aceasta mediere este efectuata de unul sau mai multi mediatori alesi de parti în asa fel încât independenta si impartialitatea lor sa nu poata fi puse la îndoiala. Mediatorii au ca sarcina sa ajute negocierile si pot sa notifice o propunere partilor.
(4) În termen de 3 luni de la prezentarea propunerii de catre mediatori, partile vor notifica mediatorilor si la Oficiul Român pentru Drepturile de Autor respingerea propunerii sau acceptarea acesteia prin semnarea protocolului privind metodologiile. Notificarea propunerii, precum si a acceptarii sau respingerii acesteia se face în conformitate cu regulile aplicabile notificarii actelor juridice. Acceptarea de catre toate partile este prezumata în cazul în care nici una dintre ele nu a notificat respingerea propunerii în acest termen."
39. Alineatul (2) al articolului 1211 se abroga.
40. La articolul 1222, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu urmatorul cuprins:
"(5) Utilizatorul legitim al unei baze de date sau al unei parti dintr-o baza de date poate efectua fara consimtamântul autorului acesteia orice act de reproducere, distribuire, comunicare publica sau transformare, necesar utilizarii normale si accesului la baza de date sau la o parte din aceasta."
41. Alineatele (1) si (2) ale articolului 1232 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 1232. - (1) Pot fi gestionate colectiv urmatoarele drepturi:
a) dreptul de reproducere a operelor muzicale pe fonograme sau videograme;
b) dreptul de comunicare publica a operelor si a prestatiilor artistice în domeniul audiovizual;
c) dreptul de împrumut, cu exceptia cazului prevazut la art. 1231 alin. (1) lit. b);
d) dreptul de radiodifuzare a operelor si a prestatiilor artistice în domeniul audiovizual;
e) dreptul la remuneratie echitabila rezultata din cesiunea dreptului de închiriere prevazut la art. 1111 alin. (1);
f) dreptul la remuneratie echitabila recunoscut artistilor interpreti si producatorilor de fonograme pentru comunicarea publica si radiodifuzarea fonogramelor publicate în scop comercial sau a reproducerilor acestora.
(2) Pentru categoriile de drepturi prevazute la alin. (1) organismele de gestiune colectiva îi reprezinta numai pe titularii de drepturi care le-au acordat mandat si elaboreaza metodologii, în limita repertoriului gestionat, daca sunt îndeplinite conditiile prevazute la art. 130 alin. (1) lit. a), sau negociaza direct cu utilizatorii contractele de licenta. Organismele de gestiune colectiva vor permite, la cererea utilizatorilor, consultarea la sediul organismelor a repertoriului de opere gestionat, dintre cele utilizate de solicitant, în forma prevazuta la art. 126 alin. (2), precum si lista titularilor de drepturi de autor si de drepturi conexe, români si straini, pe care îi reprezinta. Aceasta activitate de gestiune colectiva se afla sub supravegherea si controlul Oficiului Român pentru Drepturile de Autor, în calitate de garant al aplicarii legii."
42. La articolul 1251, litera c) va avea urmatorul cuprins:
"c) categoriile de utilizatori si alte categorii de persoane fizice si juridice care au obligatii de plata catre titularii de drepturi;".
43. Articolul 1291 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1291. - În cazul gestiunii colective obligatorii, daca un titular nu este asociat la nici un organism, competenta revine organismului din domeniu cu cel mai mare numar de membri. Revendicarea de catre titularii de drepturi nereprezentati a sumelor cuvenite se poate face în termen de 3 ani de la data notificarii. Dupa acest termen sumele nerepartizate sau nerevendicate sunt utilizate potrivit hotarârii adunarii generale."
44. La alineatul (1) al articolului 130, literele a), b), h) si i) vor avea urmatorul cuprins:
"a) sa elaboreze metodologii pentru domeniile lor de activitate, cuprinzând drepturile patrimoniale cuvenite, ce trebuie negociate cu utilizatorii în vederea platii acestor drepturi, în cazul acelor opere al caror mod de exploatare face imposibila autorizarea individuala de catre titularii de drepturi;
b) sa-i autorizeze pe utilizatori, în cazul în care s-au stabilit metodologii, la cererea acestora efectuata înainte de utilizarea repertoriului protejat, în schimbul unei remuneratii, prin licenta neexclusiva, în forma scrisa;
............................................................................................
h) sa ceara utilizatorilor sau intermediarilor acestora comunicarea de informatii si transmiterea documentelor necesare pentru determinarea cuantumului remuneratiilor pe care le colecteaza, precum si informatii privind operele utilizate, cu indicarea titularilor de drepturi, în vederea repartizarii acestora; utilizatorii sau intermediarii acestora au obligatia sa furnizeze, în format scris si electronic, în termen de 10 zile de la solicitare, informatiile si documentele solicitate sub semnatura reprezentantului legal si cu stampila;
i) sa asigure transparenta activitatii de gestiune colectiva în raporturile cu autoritatile publice care au drept de control;".
45. Alineatele (1)-(3) ale articolului 131 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 131. - (1) În vederea initierii procedurilor de negociere, organismele de gestiune colectiva trebuie sa depuna la Oficiul Român pentru Drepturile de Autor o cerere, însotita de metodologiile propuse a fi negociate, potrivit prevederilor art. 130 alin. (1) lit. a).
(2) Metodologiile se negociaza în cadrul unei comisii constituite prin decizie a directorului general al Oficiului Român pentru Drepturile de Autor, emisa în termen de maximum 5 zile de la primirea cererii de initiere a procedurilor de negociere. Decizia directorului general al Oficiului Român pentru Drepturile de Autor se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I, pe cheltuiala organismelor de gestiune colectiva. Comisia de negociere este constituita din:
a) câte un reprezentant al principalelor organisme de gestiune colectiva, care functioneaza pentru câte o categorie de drepturi, pe de o parte;
b) câte un reprezentant al principalelor structuri asociative mandatate de utilizatori, numit dintre acestea, si câte un reprezentant al primilor 3 utilizatori majori, stabiliti pe baza cifrei de afaceri si a cotei de piata a acestora în domeniu, cu conditia ca acestea sa fie declarate la Oficiul Român pentru Drepturile de Autor pe propria raspundere, precum si al societatilor publice de radiodifuziune si de televiziune, dupa caz, pe de alta parte.
(3) În vederea desemnarii în cadrul comisiei prevazute la alin. (2), organismele de gestiune colectiva vor depune la Oficiul Român pentru Drepturile de Autor, odata cu metodologiile, lista structurilor asociative ale utilizatorilor si pe cea a utilizatorilor majori, care urmeaza a fi convocati pentru negocieri, precum si elementele de identificare a acestora."
46. Alineatele (2)-(4) ale articolului 1311 vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Organismele de gestiune colectiva pot solicita de la aceeasi categorie de utilizatori remuneratii forfetare sau procentuale raportate la veniturile obtinute de utilizatori din activitatea care utilizeaza repertoriul, iar în lipsa acestor venituri, la cheltuielile ocazionate de utilizare.
(3) Remuneratiile forfetare sau procentuale prevazute la alin. (2) pot fi solicitate numai daca si în masura în care sunt utilizate opere pentru care drepturile de autor sau drepturile conexe protejate se afla în termenele de protectie prevazute de lege.
(4) În cazul în care gestiunea colectiva este obligatorie conform prevederilor art. 1231, metodologiile se negociaza fara a se tine seama de criteriile prevazute la alin. (1) lit. c) si e), repertoriile fiind considerate repertorii extinse."
47. Alineatele (1)-(7) si (9) ale articolului 1312 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 1312. - (1) Negocierea metodologiilor se desfasoara conform programului stabilit între cele doua parti, pe o durata de maximum 30 de zile calendaristice de la data constituirii comisiei.
(2) Întelegerea partilor cu privire la metodologiile negociate se consemneaza într-un protocol care se depune la Oficiul Român pentru Drepturile de Autor. Protocolul se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I, pe cheltuiala organismelor de gestiune colectiva, prin decizie a directorului general al Oficiului Român pentru Drepturile de Autor, emisa în termen de 5 zile de la data depunerii. Metodologiile astfel publicate sunt opozabile tuturor utilizatorilor din domeniul pentru care s-a negociat si tuturor importatorilor si fabricantilor de suporturi si aparate pentru care se datoreaza remuneratia compensatorie pentru copia privata, conform art. 107.
(3) Oficiul Român pentru Drepturile de Autor poate fi solicitat pentru initierea procedurii de arbitraj efectuate de catre arbitri, în urmatoarele situatii:
a) entitatile care alcatuiesc o parte ce urmeaza sa participe la negociere nu au putut conveni asupra punctului de vedere comun ce trebuie prezentat celeilalte parti;
b) cele doua parti aflate în negociere nu au putut conveni o forma unica a metodologiei în termenul prevazut la alin. (1);
c) organismele de gestiune colectiva nu au putut conveni încheierea unui protocol de repartizare a remuneratiilor si de stabilire a comisionului datorat colectorului unic.
(4) Oficiul Român pentru Drepturile de Autor, în termen de 5 zile de la solicitarea arbitrajului, convoaca partile în vederea desemnarii, prin tragere la sorti, a 5 arbitri titulari, care vor constitui completul de arbitraj, si a 3 arbitri de rezerva. Acestia din urma vor înlocui, în ordinea tragerii la sorti, pe arbitrii titulari indisponibili. Desemnarea arbitrilor prin tragere la sorti se face si în cazul absentei partilor convocate.
(5) Oficiul Român pentru Drepturile de Autor, în termen de 5 zile de la data desemnarii arbitrilor, convoaca la sediul sau arbitrii desemnati si partile în vederea constituirii completului de arbitraj. Completul de arbitraj stabileste onorariul brut, dar nu mai mult de 3.000 lei (RON) pentru fiecare arbitru, primul termen, dar nu mai târziu de 5 zile, precum si locul arbitrajului si informeaza partile.
(6) Cele doua parti aflate în arbitraj, organismele de gestiune colectiva si, respectiv, utilizatorii sau alti platitori contribuie în mod egal la plata onorariului. Sumele se depun la casieria Oficiului Român pentru Drepturile de Autor, înainte de primul termen de arbitraj. Neplata în termen atrage decaderea partii care nu a achitat onorariul din dreptul de a propune probe si de a formula concluzii pe durata arbitrajului.
(7) Arbitrii au obligatia ca în termen de 30 de zile de la primul termen al arbitrajului sa depuna la Oficiul Român pentru Drepturile de Autor hotarârea cuprinzând forma finala a metodologiilor supuse arbitrajului, în vederea comunicarii catre parti. În mod exceptional, arbitrii pot solicita, motivat, Oficiului Român pentru Drepturile de Autor prelungirea acestui termen cu maximum 15 zile. Arbitrii îsi pot ridica onorariul de la casieria Oficiului Român pentru Drepturile de Autor numai dupa depunerea hotarârii arbitrale.
............................................................................................
(9) În termen de 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a hotarârii arbitrale partile pot face apel împotriva acesteia la instanta Curtii de Apel Bucuresti, care se va pronunta asupra cauzei, în complet civil. Hotarârea arbitrala este executorie de drept pâna la pronuntarea solutiei cu privire la mentinerea sau modificarea metodologiilor. Solutia Curtii de Apel Bucuresti este definitiva si irevocabila, se comunica Oficiului Român pentru Drepturile de Autor si se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I, pe cheltuiala Oficiului Român pentru Drepturile de Autor, prin decizie a directorului general, emisa în 5 zile de la data comunicarii."
48. La articolul 1312, dupa alineatul (9) se introduce un nou alineat, alineatul (10), cu urmatorul cuprins:
"(10) Metodologiile negociate sau stabilite conform prevederilor alin. (1)-(9) nu sunt opozabile utilizatorilor care la data declansarii procedurii de negociere a metodologiilor se afla în curs de negociere directa a unui contract de licenta sau au încheiat deja aceste negocieri cu organismele de gestiune colectiva."
49. Articolul 1313 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1313. - (1) Organismele de gestiune colectiva sau, dupa caz, structurile asociative ale utilizatorilor, utilizatorii majori, societatile publice de radiodifuziune sau de televiziune pot formula o noua cerere de initiere a procedurilor de negociere a tarifelor si metodologiilor numai dupa 3 ani de la data publicarii lor în forma definitiva în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) În cazul negocierilor prevazute de art. 107 alin. (4), oricare dintre parti poate formula o noua cerere de initiere a procedurilor de negociere a metodologiilor numai dupa 2 ani de la data publicarii acestora în forma definitiva în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3) Pâna la publicarea noilor metodologii, ramân valabile vechile metodologii."
50. Articolul 133 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 133. - (1) Colectarea sumelor datorate de utilizatori sau de alti platitori se face de catre un singur organism de gestiune colectiva pentru aceeasi categorie de titulari de drepturi.
(2) În situatia în care exista mai multe organisme de gestiune colectiva pentru un singur domeniu de titulari de drepturi, organismele beneficiare stabilesc, printr-un protocol care se depune la Oficiul Român pentru Drepturile de Autor în vederea publicarii în Monitorul Oficial al României, Partea I, pe cheltuiala acestora, urmatoarele:
a) criteriile repartizarii între organisme a remuneratiei;
b) organismul de gestiune colectiva care urmeaza sa fie numit dintre acestea, prin decizie a directorului general al Oficiului Român pentru Drepturile de Autor, drept colector în domeniul titularilor de drepturi în cauza;
c) modalitatea de evidentiere si justificare a cheltuielilor privind acoperirea reala a costurilor de colectare ale organismului de gestiune colector.
(3) În cazul prevazut la alin. (2), daca organismele de gestiune colectiva beneficiare nu depun la Oficiul Român pentru Drepturile de Autor protocolul mentionat, în termen de 30 de zile de la data intrarii în vigoare a metodologiilor Oficiul Român pentru Drepturile de Autor desemneaza dintre acestea colectorul în domeniul titularilor de drepturi în cauza, pe baza reprezentativitatii, prin decizie a directorului general.
(4) Pentru situatia prevazuta la alin. (3), colectorul unic desemnat de Oficiul Român pentru Drepturile de Autor nu poate repartiza sumele colectate nici între organismele beneficiare, nici propriilor membri, decât dupa depunerea la Oficiul Român pentru Drepturile de Autor a unui protocol încheiat între organismele beneficiare prin care se stabilesc criteriile privind repartizarea sumelor colectate. Cheltuielile de colectare, în acest caz, se evidentiaza distinct si trebuie sa fie justificate prin documente privind acoperirea reala a costurilor de colectare ale organismului de gestiune care este colector în domeniul titularilor de drepturi în cauza.
continuare in postul urmator (via contacafe_club yahoo groups members)
Prin Ordonanta de urgenta nr. 123 din 01/09/2005 Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 843 din 19/09/2005 pentru modificarea si completarea Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe
Având în vedere angajamentele României în cadrul calendarului de masuri pentru integrarea în Uniunea Europeana, pentru transpunerea în dreptul intern a acquis-ului comunitar privind respectarea dreptului de proprietate intelectuala, în scopul eliminarii blocajelor constatate pe parcursul aplicarii Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare, în vederea întaririi capacitatii administrative a Oficiului Român pentru Drepturile de Autor prin stabilirea unei structuri organizatorice corespunzatoare si pentru desfasurarea în bune conditii a activitatii în domeniu, aceste elemente vizând interesul public si reprezentând situatii extraordinare si de urgenta, în temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia României, republicata,
Guvernul României adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. I. - Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 60 din 26 martie 1996, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Partea introductiva a articolului 7 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 7. - Constituie obiect al dreptului de autor operele originale de creatie intelectuala în domeniul literar, artistic sau stiintific, oricare ar fi modalitatea de creatie, modul sau forma de exprimare si independent de valoarea si destinatia lor, cum sunt:".
2. La articolul 7, litera j) se abroga.
3. La articolul 13, litera a) va avea urmatorul cuprins:
"a) reproducerea operei;".
4. Articolul 14 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 14. - Prin reproducere, în sensul prezentei legi, se întelege realizarea integrala sau partiala a uneia ori a mai multor copii ale unei opere, direct sau indirect, temporar ori permanent, prin orice mijloc si sub orice forma, inclusiv realizarea oricarei înregistrari sonore sau audiovizuale a unei opere, precum si stocarea permanenta ori temporara a acesteia cu mijloace electronice."
5. Alineatul (3) al articolului 144 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Remuneratia echitabila prevazuta la alin. (2) nu se datoreaza, în cazul în care împrumutul este realizat prin bibliotecile institutiilor de învatamânt cu acces gratuit."
6. La articolul 144, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu urmatorul cuprins:
"(5) Dreptul de împrumut nu se epuizeaza odata cu prima vânzare sau cu primul transfer de drept de proprietate asupra originalului ori copiilor unei opere pe piata, efectuat de titularul de drepturi sau cu consimtamântul acestuia."
7. Articolul 145 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 145. - Dispozitiile prezentei legi privind închirierea si împrumutul nu se aplica:
a) constructiilor rezultate din proiecte arhitecturale;
b) originalelor sau copiilor operelor de design ori de arta aplicata produselor destinate unei utilizari practice;
c) originalelor sau copiilor operelor, în scopul comunicarii publice ori pentru a caror utilizare exista un contract;
d) lucrarilor de referinta pentru consultare imediata sau pentru împrumut între institutii;
e) operelor create de autor în cadrul contractului individual de munca, daca acestea sunt utilizate de catre cel care a angajat autorul, în cadrul activitatii obisnuite."
8. Alineatul (1) al articolului 15 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 15. - (1) Se considera comunicare publica orice comunicare a unei opere, direct sau prin orice mijloace tehnice, facuta într-un loc deschis publicului sau în orice loc în care se aduna un numar de persoane care depaseste cercul normal al membrilor unei familii si al cunostintelor acesteia, inclusiv reprezentarea scenica, recitarea sau orice alta modalitate publica de executie ori de prezentare directa a operei, expunerea publica a operelor de arta plastica, de arta aplicata, fotografica si de arhitectura, proiectia publica a operelor cinematografice si a altor opere audiovizuale, inclusiv a operelor de arta digitala, prezentarea într-un loc public, prin intermediul înregistrarilor sonore sau audiovizuale, precum si prezentarea într-un loc public, prin intermediul oricaror mijloace, a unei opere radiodifuzate. De asemenea, se considera publica orice comunicare a unei opere, prin mijloace cu fir sau fara fir, prin punerea la dispozitie publicului, inclusiv prin Internet sau alte retele de calculatoare, astfel încât oricare dintre membrii publicului sa poata avea acces din orice loc sau în orice moment ales în mod individual."
9. Articolul 151 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 151. - În sensul prezentei legi, prin radiodifuzare se întelege:
a) emiterea unei opere de catre un organism de radiodifuziune sau de televiziune, prin orice mijloc ce serveste la propagarea fara fir a semnelor, sunetelor sau imaginilor ori a reprezentarii acestora, inclusiv comunicarea publica prin satelit, în scopul receptionarii de catre public;
b) transmiterea unei opere sau a reprezentarii acesteia, prin fir, prin cablu, prin fibra optica sau prin orice alt procedeu similar, cu exceptia retelelor de calculatoare, în scopul receptionarii de catre public."
10. La alineatul (2) al articolului 33, litera e) va avea urmatorul cuprins:
"e) de opere, în cazul utilizarii de natura necomerciala în beneficiul persoanelor cu handicap, care sunt direct legate de acel handicap si în limita ceruta de handicapul respectiv."
11. Alineatul (3) al articolului 33 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Sunt exceptate de la dreptul de reproducere, în conditiile prevazute la alin. (1), actele provizorii de reproducere care sunt tranzitorii sau accesorii si constituie o parte integranta si esentiala a unui proces tehnic si al caror scop unic este sa permita transmiterea, în cadrul unei retele între terti, de catre un intermediar, sau utilizarea licita a unei opere ori a altui obiect protejat si care nu au o semnificatie economica de sine statatoare."
12. Articolul 34 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 34. - (1) Nu constituie o încalcare a dreptului de autor, în sensul prezentei legi, reproducerea unei opere, cu exceptia partiturilor muzicale, fara consimtamântul autorului, pentru uz personal sau pentru cercul normal al unei familii, cu conditia ca opera sa fi fost adusa anterior la cunostinta publica, iar reproducerea sa nu contravina utilizarii normale a operei si sa nu îl prejudicieze pe autor ori pe titularul drepturilor de utilizare.
(2) Pentru suporturile pe care se pot realiza înregistrari sonore sau audiovizuale ori pe care se pot realiza reproduceri ale operelor exprimate grafic, precum si pentru aparatele ce permit realizarea de copii, în situatia prevazuta la alin. (1), se va plati o remuneratie compensatorie stabilita prin negociere, conform prevederilor prezentei legi."
13. Articolul 37 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 37. - (1) În scopul de a testa functionarea produselor la momentul fabricarii sau vânzarii, societatile comerciale care produc ori vând înregistrari sonore sau audiovizuale, echipament pentru reproducerea ori comunicarea publica a acestora, precum si echipament pentru receptarea de emisiuni de radio si de televiziune pot reproduce si prezenta extrase din opere, cu conditia ca aceste operatiuni sa fie reduse la dimensiunile necesare testarii.
(2) Pentru supravegherea utilizarii repertoriului propriu de catre terti organismele de gestiune colectiva pot monitoriza prin orice mijloace activitatea utilizatorilor, fara autorizarea acestora si fara plata, putând solicita în acest scop si informatii de interes public detinute, potrivit legii, de institutiile publice competente."
14. Alineatul (1) al articolului 38 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 38. - (1) Cesiunea dreptului de radiodifuzare a unei opere catre un organism de radiodifuziune sau de televiziune da dreptul acestuia sa înregistreze opera pentru nevoile propriilor emisiuni în scopul realizarii, o singura data, a radiodifuzarii autorizate. În cazul unei noi radiodifuzari a operei astfel înregistrate este necesara o noua autorizare din partea autorilor, în schimbul unei remuneratii care nu poate face obiectul unei renuntari. Daca în termen de 6 luni de la prima radiodifuzare nu se solicita aceasta autorizare, înregistrarea trebuie distrusa."
15. Alineatul (1) al articolului 41 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 41. - (1) Contractul de cesiune a drepturilor patrimoniale trebuie sa prevada drepturile patrimoniale transmise si sa mentioneze, pentru fiecare dintre acestea, modalitatile de utilizare, durata si întinderea cesiunii si remuneratia titularului dreptului de autor. Absenta oricareia dintre aceste prevederi da dreptul partii interesate de a cere anularea contractului."
16. Alineatul (5) al articolului 56 va avea urmatorul cuprins:
"(5) În cazul în care editorul intentioneaza sa distruga copiile operei, ramase în stoc dupa o perioada de 2 ani de la data publicarii, si daca în contract nu se prevede o alta perioada, acesta este obligat sa le ofere mai întâi autorului la pretul pe care l-ar fi obtinut prin vânzarea ca deseuri."
17. La articolul 65, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmatorul cuprins:
"(3) Pentru realizarea unei opere audiovizuale, forma scrisa a contractului dintre producator si autorul principal este obligatorie."
18. Articolul 66 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 66. - Sunt autori ai operei audiovizuale, în conditiile prevazute la art. 5, regizorul sau realizatorul, autorul adaptarii, autorul scenariului, autorul dialogului, autorul muzicii special create pentru opera audiovizuala si autorul grafic pentru operele de animatie sau al secventelor de animatie, când acestea din urma reprezinta o parte importanta a operei. În contractul dintre producatorul si regizorul sau realizatorul operei partile pot conveni sa fie inclusi ca autori ai operei audiovizuale si alti creatori care au contribuit substantial la crearea acesteia."
19. Alineatul (1) al articolului 70 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 70. - (1) Prin contractele încheiate între autorii operei audiovizuale si producator, în lipsa unei clauze contrare, se prezuma ca acestia, cu exceptia autorilor muzicii special create, îi cedeaza producatorului drepturile exclusive privind utilizarea operei în ansamblul sau, prevazute la art. 13, precum si dreptul de a autoriza dublarea si subtitrarea, în schimbul unei remuneratii echitabile."
20. La articolul 73, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu urmatorul cuprins:
"(2) Prima vânzare a unei copii a unui program pentru calculator pe piata interna de catre titularul drepturilor sau cu consimtamântul acestuia epuizeaza dreptul exclusiv de autorizare a distribuirii acestei copii pe piata interna."
21. La alineatul (1) al articolului 98, literele b) si g) vor avea urmatorul cuprins:
"b) reproducerea interpretarii sau a executiei fixate;
g) radiodifuzarea si comunicarea publica a interpretarii sau a executiei sale, în afara cazului în care interpretarea ori executia a fost deja fixata sau radiodifuzata ori realizata pe baza unei fixari, caz în care are dreptul numai la remuneratie echitabila;"
22. Alineatele (2) si (3) ale articolului 98 vor avea urmatorul cuprins:
"(2) În sensul prezentei legi, se considera fixare incorporarea sunetelor, imaginilor ori a sunetelor si imaginilor sau a reprezentarii digitale a acestora, într-un suport care permite perceperea, reproducerea ori comunicarea publica, cu ajutorul unui dispozitiv.
(3) Remuneratia echitabila prevazuta la alin. (1) lit. g) se stabileste si se colecteaza conform procedurii prevazute la art. 131, 1311, 1312 si 133."
23. La articolul 98, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu urmatorul cuprins:
"(4) Definitiile prevazute la art. 14, 141, 142, 143, 144, art. 15 alin. (1), art. 151 si 152 se aplica în mod corespunzator si drepturilor prevazute la alin. (1)."
24. Articolul 102 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 102. - (1) Durata drepturilor patrimoniale ale artistilor interpreti sau executanti este de 50 de ani de la data interpretarii sau executiei. Totusi, daca fixarea interpretarii sau executiei în decursul acestei perioade face obiectul unei publicari licite sau al unei comunicari publice licite, durata drepturilor este de 50 de ani de la data la care a avut loc pentru prima oara oricare dintre acestea.
(2) Durata prevazuta la alin. (1) se calculeaza începând cu data de 1 ianuarie a anului urmator faptului generator de drepturi."
25. Alineatul (1) al articolului 103 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 103. - (1) Se considera înregistrare sonora sau fonograma, în sensul prezentei legi, fixarea sunetelor provenite dintr-o interpretare ori executie sau a altor sunete ori a reprezentarii digitale ale acestor sunete, alta decât sub forma unei fixari incorporate într-o opera cinematografica sau în alta opera audiovizuala."
26. La alineatul (1) al articolului 105, litera f) va avea urmatorul cuprins:
"f) radiodifuzarea si comunicarea publica a propriilor înregistrari sonore, cu exceptia celor publicate în scop comercial, caz în care are dreptul la remuneratie echitabila;".
27. Articolul 106 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 106. - (1) Durata drepturilor patrimoniale ale producatorilor de înregistrari sonore este de 50 de ani de la data primei fixari. Totusi, daca înregistrarea în decursul acestei perioade face obiectul unei publicari licite sau al unei comunicari publice licite, durata drepturilor este de 50 de ani de la data la care a avut loc pentru prima oara oricare dintre acestea.
(2) Durata prevazuta la alin. (1) se calculeaza începând cu data de 1 ianuarie a anului urmator faptului generator de drepturi."
28. Articolul 1064 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1064. - (1) Durata drepturilor patrimoniale ale producatorilor de înregistrari audiovizuale este de 50 de ani de la data primei fixari. Totusi, daca înregistrarea în decursul acestei perioade face obiectul unei publicari sau al unei comunicari publice licite, durata drepturilor este de 50 de ani de la data la care a avut loc pentru prima oara oricare dintre acestea.
(2) Durata prevazuta la alin. (1) se calculeaza începând cu data de 1 ianuarie a anului urmator faptului generator de drepturi."
29. Articolul 107 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 107. - (1) Autorii operelor susceptibile de a fi reproduse prin înregistrari sonore sau audiovizuale pe orice tip de suport, precum si cei ai operelor susceptibile de a fi reproduse pe hârtie, direct ori indirect, în conditiile prevazute la art. 34 alin. (1), au dreptul, împreuna cu editorii, producatorii si cu artistii interpreti sau executanti, dupa caz, la o remuneratie compensatorie pentru copia privata, conform art. 34 alin. (2). Dreptul la remuneratia compensatorie pentru copia privata nu poate face obiectul unei renuntari din partea beneficiarilor.
(2) Remuneratia compensatorie pentru copia privata se plateste de catre fabricantii si importatorii de suporturi sau aparate, prevazute la art. 34 alin. (2), indiferent daca procedeul folosit este unul analog sau digital.
(3) Importatorii si fabricantii de suporturi si aparate, prevazute la art. 34 alin. (2), sunt obligati sa se înscrie la Oficiul Român pentru Drepturile de Autor, în Registrul National al Copiei Private, si pot desfasura activitatile respective de import sau de productie numai dupa obtinerea de la Oficiul Român pentru Drepturile de Autor a certificatului de înregistrare. Acest certificat se elibereaza de Oficiul Român pentru Drepturile de Autor pe baza dovezilor privind obiectul de activitate declarat legal si a certificatului unic de înregistrare la registrul comertului, în termen de 5 zile de la depunerea acestora.
(4) Lista suporturilor si a aparatelor pentru care se datoreaza remuneratia compensatorie pentru copia privata, precum si cuantumul acestei remuneratii se negociaza din 2 în 2 ani, în cadrul unor comisii constituite din:
a) câte un reprezentant al principalelor organisme de gestiune colectiva, care functioneaza pentru câte o categorie de drepturi, pe de o parte;
b) câte un reprezentant al principalelor structuri asociative mandatate de fabricantii si importatorii de suporturi si de aparate, numit dintre acestea, si câte un reprezentant al primilor 3 fabricanti si importatori de suporturi si de aparate majori, stabiliti pe baza cifrei de afaceri si a cotei de piata din domeniul respectiv, cu conditia ca acestea sa fie declarate la Oficiul Român pentru Drepturile de Autor pe propria raspundere, pe de alta parte.
(5) În vederea initierii negocierilor potrivit procedurilor prevazute la art. 131 alin. (2)-(4), organismele de gestiune colectiva sau structurile asociative ale fabricantilor si importatorilor de suporturi si de aparate vor depune la Oficiul Român pentru Drepturile de Autor o cerere continând lista suporturilor si aparatelor, precum si cuantumurile remuneratiilor ce urmeaza a fi negociate. Metodologiile se elaboreaza în mod distinct pentru aparatele si suporturile din domeniul sonor si audiovizual si pentru aparatele si suporturile din domeniul grafic si se negociaza în doua comisii.
(6) Remuneratiile negociate de parti pot fi procentuale sau forfetare si sunt datorate pentru aparatele si suporturile prevazute la art. 34 alin. (2), inclusiv pentru coli de hârtie pentru copiator format A4 si suporturi digitale.
(7) Remuneratia compensatorie pentru copia privata se calculeaza la valoarea în vama, în cazul importurilor si, respectiv, la valoarea facturata fara TVA, în cazul fabricantilor. Remuneratia este scadenta la data de 25 a lunii urmatoare efectuarii importului, respectiv facturarii de catre fabricanti.
(8) Negocierile pentru stabilirea cuantumului remuneratiei compensatorii si a listei aparatelor si suporturilor pentru care se datoreaza aceasta remuneratie se convoaca de Oficiul Român pentru Drepturile de Autor si se desfasoara potrivit procedurilor prevazute la art. 1312."
30. Articolul 1071 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1071. - Remuneratia compensatorie pentru copia privata se colecteaza de catre un organism de gestiune colector unic pentru operele reproduse dupa înregistrari sonore si audiovizuale si de catre un alt organism de gestiune colector unic pentru operele reproduse de pe hârtie, în conditiile prevazute la art. 133 alin. (6)-(8). Cele doua organisme de gestiune colectiva, cu atributii de colector unic, sunt desemnate prin votul majoritatii organismelor de gestiune colectiva beneficiare, la prima convocare, sau prin votul majoritatii celor prezenti, la a doua convocare. Organismele de gestiune colectiva desemnate prin vot vor depune la Oficiul Român pentru Drepturile de Autor procesul-verbal prin care au fost desemnate. În termen de 5 zile lucratoare de la data depunerii, Oficiul Român pentru Drepturile de Autor va numi colectorul unic prin decizie a directorului general, care se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I."
31. La alineatul (1) al articolului 1072, litera c) va avea urmatorul cuprins:
"c) în cazul copiilor înregistrate, prin procedeu analogic, pe hârtie, remuneratia se împarte în mod egal între autori si editori. Sumele cuvenite editorilor se repartizeaza acestora numai prin asociatiile de editori, pe baza unui protocol încheiat între acestea, continând criteriile de repartitie si procentele cuvenite fiecarei asociatii. Pot participa la negocierea protocolului de repartizare numai asociatiile de editori care îndeplinesc conditiile stabilite prin decizia directorului general al Oficiului Român pentru Drepturile de Autor;".
32. Alineatul (2) al articolului 1072 se abroga.
33. Articolul 112 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 112. - Dispozitiile privind limitele exercitarii drepturilor prevazute la art. 33-38 se aplica în mod corespunzator si titularilor de drepturi conexe dreptului de autor."
34. La articolul 113, litera b) va avea urmatorul cuprins:
"b) reproducerea integrala sau partiala, directa ori indirecta, temporara sau permanenta, prin orice mijloc si sub orice forma, a propriilor emisiuni si servicii de programe de radiodifuziune sau de televiziune fixate pe orice fel de suport, indiferent daca au fost transmise prin fir ori fara fir, inclusiv prin cablu sau satelit;".
35. La articolul 117, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmatorul cuprins:
"(3) În sensul prezentei legi, prin satelit se întelege orice satelit care opereaza pe benzi de frecventa rezervate, conform legislatiei privind telecomunicatiile, pentru radiodifuzarea semnalelor în scopul receptionarii de catre public sau pentru comunicarea individuala privata. În acest din urma caz este totusi necesar ca receptia individuala sa se poata face în conditii comparabile celor din primul caz."
36. Articolul 118 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 118. - (1) În cazul în care semnalele purtatoare de emisiuni sau de servicii de programe sunt difuzate sub o forma codificata, introducerea lor în lantul de comunicare este considerata comunicare publica, daca dispozitivul de decodificare a emisiunii este pus la dispozitie publicului de organismul respectiv sau cu consimtamântul sau.
(2) Responsabilitatea comunicarii publice, în cazul în care semnalele purtatoare sunt transmise de un organism situat în afara României sau într-un stat care nu este membru al Uniunii Europene si care nu asigura nivelul de protectie prevazut de prezenta lege, este asigurata astfel:
a) daca semnalele sunt transmise satelitului prin intermediul unei statii de legatura ascensionala, responsabilitatea revine persoanei care, situate pe teritoriul României sau al unui stat membru al Uniunii Europene, utilizeaza statia;
b) daca nu se apeleaza la o statie de legatura ascensionala, dar comunicarea catre public a fost autorizata de un organism cu sediul principal în România sau pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, responsabilitatea revine organismului care a autorizat-o."
37. Alineatul (2) al articolului 119 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Contractul-cadru încheiat între un organism de gestiune colectiva si un organism de radiodifuziune sau de televiziune, pentru comunicarea publica prin satelit a unei categorii de opere apartinând unui anumit domeniu, îsi poate produce efectele extinse si fata de titularii de drepturi care nu sunt reprezentati de organismele de gestiune colectiva, daca aceasta comunicare catre public prin satelit are loc simultan cu radiodifuzarea terestra efectuata de catre acelasi organism emitator. Titularul de drepturi nereprezentat are posibilitatea în orice moment sa înlature producerea efectelor extinse ale contractului-cadru, printr-un contract individual sau colectiv."
38. Alineatele (1)-(4) ale articolului 121 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 121. - (1) Titularii drepturilor de autor sau ai drepturilor conexe îsi pot exercita drepturile lor pentru autorizarea sau interzicerea retransmisiei prin cablu numai prin intermediul unui organism de gestiune colectiva.
(2) Cuantumul remuneratiei privind drepturile de autor si drepturile conexe pentru retransmiterea prin cablu se stabileste prin metodologii negociate între organismele de gestiune colectiva a drepturilor de autor si a drepturilor conexe si structurile asociative ale distribuitorilor prin cablu, potrivit procedurilor prevazute la art. 131, 1311 si 1312.
(3) În cazul în care partile nu pot stabili metodologii prin negociere, înainte de initierea procedurii de arbitraj prevazute de art. 1312 alin. (3) acestea pot conveni sa recurga la o procedura de mediere facultativa. Aceasta mediere este efectuata de unul sau mai multi mediatori alesi de parti în asa fel încât independenta si impartialitatea lor sa nu poata fi puse la îndoiala. Mediatorii au ca sarcina sa ajute negocierile si pot sa notifice o propunere partilor.
(4) În termen de 3 luni de la prezentarea propunerii de catre mediatori, partile vor notifica mediatorilor si la Oficiul Român pentru Drepturile de Autor respingerea propunerii sau acceptarea acesteia prin semnarea protocolului privind metodologiile. Notificarea propunerii, precum si a acceptarii sau respingerii acesteia se face în conformitate cu regulile aplicabile notificarii actelor juridice. Acceptarea de catre toate partile este prezumata în cazul în care nici una dintre ele nu a notificat respingerea propunerii în acest termen."
39. Alineatul (2) al articolului 1211 se abroga.
40. La articolul 1222, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu urmatorul cuprins:
"(5) Utilizatorul legitim al unei baze de date sau al unei parti dintr-o baza de date poate efectua fara consimtamântul autorului acesteia orice act de reproducere, distribuire, comunicare publica sau transformare, necesar utilizarii normale si accesului la baza de date sau la o parte din aceasta."
41. Alineatele (1) si (2) ale articolului 1232 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 1232. - (1) Pot fi gestionate colectiv urmatoarele drepturi:
a) dreptul de reproducere a operelor muzicale pe fonograme sau videograme;
b) dreptul de comunicare publica a operelor si a prestatiilor artistice în domeniul audiovizual;
c) dreptul de împrumut, cu exceptia cazului prevazut la art. 1231 alin. (1) lit. b);
d) dreptul de radiodifuzare a operelor si a prestatiilor artistice în domeniul audiovizual;
e) dreptul la remuneratie echitabila rezultata din cesiunea dreptului de închiriere prevazut la art. 1111 alin. (1);
f) dreptul la remuneratie echitabila recunoscut artistilor interpreti si producatorilor de fonograme pentru comunicarea publica si radiodifuzarea fonogramelor publicate în scop comercial sau a reproducerilor acestora.
(2) Pentru categoriile de drepturi prevazute la alin. (1) organismele de gestiune colectiva îi reprezinta numai pe titularii de drepturi care le-au acordat mandat si elaboreaza metodologii, în limita repertoriului gestionat, daca sunt îndeplinite conditiile prevazute la art. 130 alin. (1) lit. a), sau negociaza direct cu utilizatorii contractele de licenta. Organismele de gestiune colectiva vor permite, la cererea utilizatorilor, consultarea la sediul organismelor a repertoriului de opere gestionat, dintre cele utilizate de solicitant, în forma prevazuta la art. 126 alin. (2), precum si lista titularilor de drepturi de autor si de drepturi conexe, români si straini, pe care îi reprezinta. Aceasta activitate de gestiune colectiva se afla sub supravegherea si controlul Oficiului Român pentru Drepturile de Autor, în calitate de garant al aplicarii legii."
42. La articolul 1251, litera c) va avea urmatorul cuprins:
"c) categoriile de utilizatori si alte categorii de persoane fizice si juridice care au obligatii de plata catre titularii de drepturi;".
43. Articolul 1291 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1291. - În cazul gestiunii colective obligatorii, daca un titular nu este asociat la nici un organism, competenta revine organismului din domeniu cu cel mai mare numar de membri. Revendicarea de catre titularii de drepturi nereprezentati a sumelor cuvenite se poate face în termen de 3 ani de la data notificarii. Dupa acest termen sumele nerepartizate sau nerevendicate sunt utilizate potrivit hotarârii adunarii generale."
44. La alineatul (1) al articolului 130, literele a), b), h) si i) vor avea urmatorul cuprins:
"a) sa elaboreze metodologii pentru domeniile lor de activitate, cuprinzând drepturile patrimoniale cuvenite, ce trebuie negociate cu utilizatorii în vederea platii acestor drepturi, în cazul acelor opere al caror mod de exploatare face imposibila autorizarea individuala de catre titularii de drepturi;
b) sa-i autorizeze pe utilizatori, în cazul în care s-au stabilit metodologii, la cererea acestora efectuata înainte de utilizarea repertoriului protejat, în schimbul unei remuneratii, prin licenta neexclusiva, în forma scrisa;
............................................................................................
h) sa ceara utilizatorilor sau intermediarilor acestora comunicarea de informatii si transmiterea documentelor necesare pentru determinarea cuantumului remuneratiilor pe care le colecteaza, precum si informatii privind operele utilizate, cu indicarea titularilor de drepturi, în vederea repartizarii acestora; utilizatorii sau intermediarii acestora au obligatia sa furnizeze, în format scris si electronic, în termen de 10 zile de la solicitare, informatiile si documentele solicitate sub semnatura reprezentantului legal si cu stampila;
i) sa asigure transparenta activitatii de gestiune colectiva în raporturile cu autoritatile publice care au drept de control;".
45. Alineatele (1)-(3) ale articolului 131 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 131. - (1) În vederea initierii procedurilor de negociere, organismele de gestiune colectiva trebuie sa depuna la Oficiul Român pentru Drepturile de Autor o cerere, însotita de metodologiile propuse a fi negociate, potrivit prevederilor art. 130 alin. (1) lit. a).
(2) Metodologiile se negociaza în cadrul unei comisii constituite prin decizie a directorului general al Oficiului Român pentru Drepturile de Autor, emisa în termen de maximum 5 zile de la primirea cererii de initiere a procedurilor de negociere. Decizia directorului general al Oficiului Român pentru Drepturile de Autor se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I, pe cheltuiala organismelor de gestiune colectiva. Comisia de negociere este constituita din:
a) câte un reprezentant al principalelor organisme de gestiune colectiva, care functioneaza pentru câte o categorie de drepturi, pe de o parte;
b) câte un reprezentant al principalelor structuri asociative mandatate de utilizatori, numit dintre acestea, si câte un reprezentant al primilor 3 utilizatori majori, stabiliti pe baza cifrei de afaceri si a cotei de piata a acestora în domeniu, cu conditia ca acestea sa fie declarate la Oficiul Român pentru Drepturile de Autor pe propria raspundere, precum si al societatilor publice de radiodifuziune si de televiziune, dupa caz, pe de alta parte.
(3) În vederea desemnarii în cadrul comisiei prevazute la alin. (2), organismele de gestiune colectiva vor depune la Oficiul Român pentru Drepturile de Autor, odata cu metodologiile, lista structurilor asociative ale utilizatorilor si pe cea a utilizatorilor majori, care urmeaza a fi convocati pentru negocieri, precum si elementele de identificare a acestora."
46. Alineatele (2)-(4) ale articolului 1311 vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Organismele de gestiune colectiva pot solicita de la aceeasi categorie de utilizatori remuneratii forfetare sau procentuale raportate la veniturile obtinute de utilizatori din activitatea care utilizeaza repertoriul, iar în lipsa acestor venituri, la cheltuielile ocazionate de utilizare.
(3) Remuneratiile forfetare sau procentuale prevazute la alin. (2) pot fi solicitate numai daca si în masura în care sunt utilizate opere pentru care drepturile de autor sau drepturile conexe protejate se afla în termenele de protectie prevazute de lege.
(4) În cazul în care gestiunea colectiva este obligatorie conform prevederilor art. 1231, metodologiile se negociaza fara a se tine seama de criteriile prevazute la alin. (1) lit. c) si e), repertoriile fiind considerate repertorii extinse."
47. Alineatele (1)-(7) si (9) ale articolului 1312 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 1312. - (1) Negocierea metodologiilor se desfasoara conform programului stabilit între cele doua parti, pe o durata de maximum 30 de zile calendaristice de la data constituirii comisiei.
(2) Întelegerea partilor cu privire la metodologiile negociate se consemneaza într-un protocol care se depune la Oficiul Român pentru Drepturile de Autor. Protocolul se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I, pe cheltuiala organismelor de gestiune colectiva, prin decizie a directorului general al Oficiului Român pentru Drepturile de Autor, emisa în termen de 5 zile de la data depunerii. Metodologiile astfel publicate sunt opozabile tuturor utilizatorilor din domeniul pentru care s-a negociat si tuturor importatorilor si fabricantilor de suporturi si aparate pentru care se datoreaza remuneratia compensatorie pentru copia privata, conform art. 107.
(3) Oficiul Român pentru Drepturile de Autor poate fi solicitat pentru initierea procedurii de arbitraj efectuate de catre arbitri, în urmatoarele situatii:
a) entitatile care alcatuiesc o parte ce urmeaza sa participe la negociere nu au putut conveni asupra punctului de vedere comun ce trebuie prezentat celeilalte parti;
b) cele doua parti aflate în negociere nu au putut conveni o forma unica a metodologiei în termenul prevazut la alin. (1);
c) organismele de gestiune colectiva nu au putut conveni încheierea unui protocol de repartizare a remuneratiilor si de stabilire a comisionului datorat colectorului unic.
(4) Oficiul Român pentru Drepturile de Autor, în termen de 5 zile de la solicitarea arbitrajului, convoaca partile în vederea desemnarii, prin tragere la sorti, a 5 arbitri titulari, care vor constitui completul de arbitraj, si a 3 arbitri de rezerva. Acestia din urma vor înlocui, în ordinea tragerii la sorti, pe arbitrii titulari indisponibili. Desemnarea arbitrilor prin tragere la sorti se face si în cazul absentei partilor convocate.
(5) Oficiul Român pentru Drepturile de Autor, în termen de 5 zile de la data desemnarii arbitrilor, convoaca la sediul sau arbitrii desemnati si partile în vederea constituirii completului de arbitraj. Completul de arbitraj stabileste onorariul brut, dar nu mai mult de 3.000 lei (RON) pentru fiecare arbitru, primul termen, dar nu mai târziu de 5 zile, precum si locul arbitrajului si informeaza partile.
(6) Cele doua parti aflate în arbitraj, organismele de gestiune colectiva si, respectiv, utilizatorii sau alti platitori contribuie în mod egal la plata onorariului. Sumele se depun la casieria Oficiului Român pentru Drepturile de Autor, înainte de primul termen de arbitraj. Neplata în termen atrage decaderea partii care nu a achitat onorariul din dreptul de a propune probe si de a formula concluzii pe durata arbitrajului.
(7) Arbitrii au obligatia ca în termen de 30 de zile de la primul termen al arbitrajului sa depuna la Oficiul Român pentru Drepturile de Autor hotarârea cuprinzând forma finala a metodologiilor supuse arbitrajului, în vederea comunicarii catre parti. În mod exceptional, arbitrii pot solicita, motivat, Oficiului Român pentru Drepturile de Autor prelungirea acestui termen cu maximum 15 zile. Arbitrii îsi pot ridica onorariul de la casieria Oficiului Român pentru Drepturile de Autor numai dupa depunerea hotarârii arbitrale.
............................................................................................
(9) În termen de 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a hotarârii arbitrale partile pot face apel împotriva acesteia la instanta Curtii de Apel Bucuresti, care se va pronunta asupra cauzei, în complet civil. Hotarârea arbitrala este executorie de drept pâna la pronuntarea solutiei cu privire la mentinerea sau modificarea metodologiilor. Solutia Curtii de Apel Bucuresti este definitiva si irevocabila, se comunica Oficiului Român pentru Drepturile de Autor si se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I, pe cheltuiala Oficiului Român pentru Drepturile de Autor, prin decizie a directorului general, emisa în 5 zile de la data comunicarii."
48. La articolul 1312, dupa alineatul (9) se introduce un nou alineat, alineatul (10), cu urmatorul cuprins:
"(10) Metodologiile negociate sau stabilite conform prevederilor alin. (1)-(9) nu sunt opozabile utilizatorilor care la data declansarii procedurii de negociere a metodologiilor se afla în curs de negociere directa a unui contract de licenta sau au încheiat deja aceste negocieri cu organismele de gestiune colectiva."
49. Articolul 1313 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1313. - (1) Organismele de gestiune colectiva sau, dupa caz, structurile asociative ale utilizatorilor, utilizatorii majori, societatile publice de radiodifuziune sau de televiziune pot formula o noua cerere de initiere a procedurilor de negociere a tarifelor si metodologiilor numai dupa 3 ani de la data publicarii lor în forma definitiva în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) În cazul negocierilor prevazute de art. 107 alin. (4), oricare dintre parti poate formula o noua cerere de initiere a procedurilor de negociere a metodologiilor numai dupa 2 ani de la data publicarii acestora în forma definitiva în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3) Pâna la publicarea noilor metodologii, ramân valabile vechile metodologii."
50. Articolul 133 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 133. - (1) Colectarea sumelor datorate de utilizatori sau de alti platitori se face de catre un singur organism de gestiune colectiva pentru aceeasi categorie de titulari de drepturi.
(2) În situatia în care exista mai multe organisme de gestiune colectiva pentru un singur domeniu de titulari de drepturi, organismele beneficiare stabilesc, printr-un protocol care se depune la Oficiul Român pentru Drepturile de Autor în vederea publicarii în Monitorul Oficial al României, Partea I, pe cheltuiala acestora, urmatoarele:
a) criteriile repartizarii între organisme a remuneratiei;
b) organismul de gestiune colectiva care urmeaza sa fie numit dintre acestea, prin decizie a directorului general al Oficiului Român pentru Drepturile de Autor, drept colector în domeniul titularilor de drepturi în cauza;
c) modalitatea de evidentiere si justificare a cheltuielilor privind acoperirea reala a costurilor de colectare ale organismului de gestiune colector.
(3) În cazul prevazut la alin. (2), daca organismele de gestiune colectiva beneficiare nu depun la Oficiul Român pentru Drepturile de Autor protocolul mentionat, în termen de 30 de zile de la data intrarii în vigoare a metodologiilor Oficiul Român pentru Drepturile de Autor desemneaza dintre acestea colectorul în domeniul titularilor de drepturi în cauza, pe baza reprezentativitatii, prin decizie a directorului general.
(4) Pentru situatia prevazuta la alin. (3), colectorul unic desemnat de Oficiul Român pentru Drepturile de Autor nu poate repartiza sumele colectate nici între organismele beneficiare, nici propriilor membri, decât dupa depunerea la Oficiul Român pentru Drepturile de Autor a unui protocol încheiat între organismele beneficiare prin care se stabilesc criteriile privind repartizarea sumelor colectate. Cheltuielile de colectare, în acest caz, se evidentiaza distinct si trebuie sa fie justificate prin documente privind acoperirea reala a costurilor de colectare ale organismului de gestiune care este colector în domeniul titularilor de drepturi în cauza.
continuare in postul urmator (via contacafe_club yahoo groups members)